Övervikt

Din diet och allmänna hälsa kan ha stor betydelse för ditt lymfsystem. Dålig hälsa och övervikt kan leda till ett försvagat lymfsystem som inte klarar av att rensa dina vävnader från lymfvätska som har läkt ut ur dina blodkärl till omkringliggande vävnad. Om ditt lymfsystem är försvagat är det också vanligt att det inte kan rena ditt blod såsom avsett. Kort sagt, dålig hälsa och övervikt kan leda till ett försvagat lymfsystem som i sin tur kan ge dig en rad hälsoproblem.

överviktAtt äta nyttigt och gå ner i vikt kan leda till ett stärkt lymfsystem och kan lindra eller bota en rad hälsoproblem. Du kan läsa mer om vad du skall äta för att stärka ditt lymfsystem i vår artikel ”Äta rätt” som du hittar i menyn ovan. Där kan du också läsa om vilken mat du skall undvika om du har ett försvagat lymfsystem.

I denna artikel skall vi titta närmare på vad du skall tänka på om du har ett försvagat lymfsystem och vill gå ner i vikt för att stärka ditt lymfsystem och ditt immunförsvar.

Sund viktnedgång

Det finns mycket du måste tänka på om du vill gå ner i vikt med ett försvagat lymfsystem. Din kropp är försvagad och det kan vara svårt för din kropp att klara av mer extreme dieter och viktminskningstekniker. Dessa diet kan vara skadliga om du är i perfekt hälsa och är verkligen inte att rekommendera om du har ett försvagat immunförsvar till följd av ett försvagat lymfsystem.

I dessa fall är det mycket bättre att använda sig av dieter och viktminskningsmetoder som är mindre ansträngande för kroppen även om det tar längre tid innan du når dina mål. Om du försöker gå ner i vikt alltför snabbt kan du orsaka följdskador som är mer allvarliga än de problem du lider av nu. Att hålla en sund diet som låter dig gå ner i vikt sakta är det bästa alternativet för att förbättra din hälsa och undvika skador på vägen. Det samma gäller för motion. Det är bra att motionera men du bör inte anstränga dig alltför hårt alltför tidigt.

En sund diet

Ditt mål skall vara att bygga en hälsosamma diet som ger dig allt du behöver. Du skall inte försöka begränsa ditt kaloriintag så mycket som möjligt utan du skall istället försöka skapa en diet som är nyttig och som ger dig 5- 10% mindre kalorier än du behöver varje dag. Det finns en lång rad olika verktyg online som kan hjälpa dig att beräkna hur många kalorier du behöver varje dag. Basera sedan din diet på att du skall få i dig lite mindre kalorier än så. Det kan vara bra att ha en fuskdag varannan helg då man får äta allt man vill. Detta gör det lättare att hålla sig motiverad.

Försök att skapa en diet bestående av saker du tycker om. Det är alltid lättare att hålla en ny diet om den innehåller mat man tycker om. Om man bara försöker bygga en diet kring vad som är nyttigt så är det lätt att känna att man ogillar dieten. En bra diet ger dig vad du gillar men som tidigare inte tagit dig tid att laga eller som du tidigare tyckt varit för dyrt för att äta. Genom att undvika snacks och genom att äta mindre får du råd med bättre dyrare mat än du tidigare ätit.

Läs vår artikel om att äta rätt och försök inkluderar produkter som är bra för lymfsystemet i din diet.

Hur snabbt skall man försöka gå ner i vikt?

Hur snabbt man skall försöka gå ner i vikt beror lite grann på hur mycket man väger när man börjar sin diet. En person som väger väldigt mycket kan gå ner mer varje vecka än en person som väger mindre. Förenklat kan man säga att man skall sikta på att gå ner ca 0.5-1% av sin kroppsvikt varje vecka. Detta innebär för de flesta att de skall försöka gå ner 500gr i veckan. Mer än så kan vara ansträngande för kroppen.

En annan anledning till att man inte vill gå ner i vikt för snabbt är att kroppen lätt tror att man svälter och då är det vanligt att man snabbt går upp i vikt igen när man har nått sitt mål och slappnar av. Det är bättre att gå ner i vikt långsamt och skapa nya vanor som man kan leva med permanent.

Motion

Att röra på sig är en viktig del av ett hälsosammare liv och att vara stillasittande kan ha en negativ påverkan på lymfsystemet. Man skall därför alltid försöka inkludera motion i sin viktminskningsplan. Om du lever ett stillasittande liv just nu så skall du börja försiktigt. Ett bra alternativ kan vara att försöka gå 1 km varannan dag. Ditt mål skall dock på sikt vara att öka detta till att gå 5 km eller mer varannan dag. De flesta kan nå detta mål på 3-6 månader.

Kosttillskott och viktminskningspreparat

Det finns många olika kosttillskott och viktminskningspreparat som säger sig kunna hjälpa när man vill gå ner i vikt. Vissa av dem såsom krom kan hjälpa till att minska sötsuget medan andra är designade för att öka din ämnesomsättning för att hjälpa dig att gå ner i vikt. Dessa preparat kallas ofta fettförbränningstabletter eller viktminskningspiller. Många av dessa tabletter fungerar och kan hjälpa dig att gå ner i vikt men det är mycket viktigt att du läser vad som finns i tabletterna innan du väljer att använda dem. Vissa kan innehålla ämnen som inte är nyttiga att få i sig om man har ett försvagat lymfsystem. Andra innehåller ämnen som inte är skadliga i sig men som kan förekomma i alltför stora mängder i dessa viktminskningstabletter. Om du är osäker på om en tablett innehåller något som är skadligt eller inte kan du ta med dig innehållsdeklaration till din doktor och fråga honom huruvida preparatet innehåller något du skall undvika. I de flesta fall kommer svaret vara nej men det är ändå bäst att fråga för att vara helt säker.

Det finns en rad olika preparat som sägs kunna stärka ditt lymfsystem och som kan hjälpa dig lindra dina symptom tills du har nått din målvikt. Bland dessa preparat finner man produkter som innehåller Vitlöksextrakt , Verbascum , Ceanothus, Snärjmåra,lobelia, echinacea, ringblomma och matbanan. Det finns mycket lite vetenskaplig forskning som styrker att dessa preparat verkligen hjälper att stärka lymfsystemet. Men det finns inte heller något som indikerar att de skulle vara skadliga så du kan pröva dem under en tid för att se om de verkar hjälpa dig eller inte. Om de hjälper så kan du fortsätta ta dem. Om inte så är ingen skada sked.

Dela denna sida:
  •  
  •  
  •  
  •